Sommarens bästa bilnavigatorer
Prylkoll utser Sveriges bästa GPS-navigator i budgetklassen.
Årets Köpguide till Bästa GPS sommaren 2012 hittar du här.
Nu är det inte långt kvar till sommarens bilsemester för många läsare.
Prylkoll har noggrannt testat marknadens bästa GPS-navigatorer i prisklassen kring 2 000 kronor med en skärm på 4.3 tum.
Jodå, det går fint att navigera med sin smartphone eller surfplatta … till nöds. Men för riktig komfortabel navigering som inte skapar onödig stress och irritation i bilen behöver du en riktig GPS. Som sitter fäst i framrutan, som laddas hela tiden och som inte släcker ned skärmen i tid och otid.
De tre stora på arenan för fristående GPS-navigator för bil (så kallad PND) är Garmin, Navigon och TomTom och de är just de tre tillverkarna som deltar i det här testet.
De utvalda modellerna heter Garmin Nüvi 2360LT, Navigon 40 Plus och TomTom Via 120. Alla modellerna kostar runt 2 000 kronor i utförande med Europakartor.
Alla tre enheterna har lika stora skärmar på 4.3″ och lika hög upplösning. Alla väger dessutom in på dryga 150 gram och kommer kompletta i sin kartong. Du behöver alltså inte köpa till vare sig sladdar, hållare eller kartmaterial separat.
Låt oss börja med en liten funktionsjämförelsetabell:
Garmin 2360LT |
Navigon 40 Plus |
TomTom VIA 120 |
|
2000:- | 1600:- | 2000:- | |
Röststyrning | |||
Uttalar gatunamn | |||
Fungerande TMC | |||
Bluetooth handsfree | |||
Kartleverantör | Navteq | Navteq | TeleAtlas |
Minneskortplats | MicroSD | MicroSD | |
Laddport | MicroUSB | MiniUSB | MicroUSB |
Fartkameror | |||
Vikt | 162g | 160g | 191g |
Du kan även titta på Prisjakts jämförelse av de tre här.
Som synes är skillnaderna små. Det innebär att valet av GPS numera handlar i första hand om budget och karttäckning och i andra hand om känslan. Eftersom alla tre modellerna i testet har snarlikt pris och alla har kartor över hela Europa (43-45 länder) så är det dags att titta lite mera på mina subjektiva upplevelser.
De två första sakerna som slår en som ny användare är hur lätt det är att komma igång och mata in sin första rutt och hur den inbyggda rösten låter. Garmin är i särklass enklast att komma igång med tätt följd av TomTom. Lite krångligare är Navigon som har en ovana att gå in i demoläge om man inte aktivt förhindrar det.
Rösterna är idag riktigt bra för alla tre leverantörerna. Vilken man gillar bäst är mycket en smaksak och personligen föredrar jag Garmin följd av TomTom. Navigons röst är väldigt tysk inte bara i uttal utan även rent grammatiskt. Det innebär bland annat att verbet på typiskt tyskt vis gärna hamnar sist i meningen. Exempel; ’vid nästa korsning, tag vänster’ istället för det på svenska mera naturliga ’ta vänster vid nästa korsning’.
Garmin 2360LT |
Navigon 40 Plus |
TomTom VIA 120 |
|
36p | 30p | 33p | |
Röst | 7 | 5 | 6 |
Att komma igång | 7 | 5 | 6 |
Funktionsmängd | 8 | 7 | 5 |
Karta och dashboard | 7 | 6 | 8 |
Användarvänlighet | 7 | 5 | 8 |
Det här är tre utmärkta fristående GPS-navigatorer utan några större skillnader apparaterna emellan. Dock tar till slut Garmin Nüvi 2360LT hem spelet genom att den är lättanvänd, liten och smidig och kan hanteras med en hand där de båda övriga kräver två händer för montage och demontage.
På andra plats kommer TomTom VIA 120 som krånglat till det lite väl i vissa menyer. Man har även byggt in vindrutefästet i GPS:en vilket gör det omöjligt att stoppa den i fickan.
På tredje plats (men långtifrån sist) kommer Navigon 40 Plus som förlorar på sin tyskhet. Det är lite för krångligt att ställa in den och komma igång, guiderösten har väldigt tysk meningsbyggnad och karta och dashboard är helt enkelt inte lika snygga som på de två övriga.